multifunkční
půdoochranný
Interbenne
ROSTĚNICE, a.s.
„Jmenuji se David Kubica od roku 2002 pracuji v zemědělské společnosti ROSTĚNICE, a. s. V roce 2015 jsme zakoupili třínápravový překládací vůz PERARD Interbenne 38. S PERARDEM jsem už měl tu čest, protože vlastníme jeho menšího dvounápravového bráchu, PERARD Interbenne 25, který mi navážel hnojivo při setí kukuřice. Asi dvě sezóny byl PERARD 38 agregován s John Deere 9520, většinou jezdil na pozemcích u Vyškova. Před 3 lety jsem tento vůz víceméně podědil a je v soupravě s John Deere 8530. Tažná síla docela vyhovuje, vůz jezdí na pozemcích v okolí Slavkova u Brna.
Nyní je PERARD vlajkovou lodí v překládání obilovin, kukuřice a začal být využíván pro návoz hnojiva z ACHP pro jeho velkou tonáž. Po první sezóně se mi líbilo že při překládání je krásně vidět do korby do které překládáte, trochu jsme s Michalem Horákem upravili spouštění vnitřního šneku na samostatný okruh, díky tomu se dá lépe regulovat množství předkládané hmoty. Další věcí je překládání přes příkopu za mokrého počasí, které se díky kamionové dopravě využívá stále častěji. Jelikož se vůz pohybuje většinu času po polích v kopcích a stráních, oceňuji jeho dobrou stabilitu a zatížení zadní nápravy traktoru. Díky zadní řiditelné nápravě i přes svoji délku je pěkně ovladatelný i při nájezdech přes malé mostky.
Za celou dobu jeho provozu nás nenechal ve štychu, přesto že jsem hodně náročný uživatel. Musím ocenit, že vlastníme vůz téhle značky pro jeho široké využití, funkčnost a velikost!“
David Kubica,
dlouholetá obsluha nejrůznějších značek překládacích vozů v podniku ROSTĚNICE, a.s. (okr. Vyškov)
Pro koho?
- typ hospodaření
soukromý zemědělec
velký zemědělský podnik
střední zemědělský podnik
sklizňové služby
dopravní služby
služby aplikace vápence
ostatní zemědělské služby
- velikost kombajnů
neomezeně
- potřebný traktor
minimum 200 koní
- využití
nová dimenze ochrany půdy
obsluha kombajnů
vagónování
plnění hnojiv
překládání mletého vápence
náhrada návěsu
specifické překládání
bezpečnost na silnicích
Konstrukce vozu
INTERBENNE je úžasně promyšlený koncept a jeho konstrukční řešení to jen potvrzují.
Nejprve nás zaujme masivní nosný rám vozu, který je možná až předimenzovaný. To je ovšem známka dlouhé životnosti a provozuschopnosti vozu. Vysoce robustním nosným rámem se ostatně vyznačují všechny výrobky z dílny rodinné společnosti PERARD.
Koncept INTERBENNE se vyrábí v provedení s jedno-, dvou- a třínápravovým podvozkem. Z toho dva modely s 25 a 46 kubíků se sériově vyrábějí na pásovém podvozku konceptu X-TRACK.
Na konceptu INTERBENNE nás zaujme i jeho specifický moderní design. Samozřejmě, že stroje nejezdí na krásu, ovšem barevné kombinace, masivní postranní „žebrování“ a dravý vzhled znásobují radost a potěšení z používání INTERBENNE. Smyslem INTERBENNE je jeho maximální praktický přínos pro celoroční používání a jeho design tak lze považovat za tzv. třešničku na dortu celého HI-TECH konceptu.
Těžiště a stabilita vozu
INTERBENNE není zbytečně dlouhý ani nebezpečně vysoký, INTERBENNE je vyvinutý skutečnými polními podmínkami a rozumně uvažujícími lidmi, kteří vědí, jak fungují tzv. fyzikální zákony. Nízko položené těžiště a úžasná stabilita není jen doménou jednoduchých překládacích vozů X-FLOW. Tyto vlastnosti jsou charakteristické i pro náš oblíbený koncept INTERBENNE.
„V oblasti konstrukce překládacích vozů existuje jeden zcela zásadní a nezpochybnitelný fakt, který Vám rychle prozradí, jak je na tom stabilita vozu, aniž byste musel hledat technické parametry. Vždycky hledejte polohu spodního podélného šneku! To je hlavní bod, který určuje těžiště vozu. Čím je spodní šnek výše uložen oproti pneumatikám, tím je překládací vůz náchylnější k převrácení a tím horší jsou jízdní vlastnosti ať už na nerovném terénu anebo na svahu. Toto platí dvojnásob, když vezmeme v úvahu navíc šířku vozu vs. umístění šneku!“
A teď vysvětlení proč je poloha spodního šneku tak důležitá:
Do spodního podélného šneku se soustřeďuje veškerá hmotnost objemu zásobníku, která je mnohonásobně vyšší než objem prázdného vozu a hmotnostní poměr převažuje ve prospěch horní poloviny vozu. Právě poloha, resp. výška umístění tohoto šneku, určuje polohu těžiště a udává hranice stability překládacího vozu.
Podvozek
Úžasně praktické a jednoduché je řešení podvozku a odpružení vozu INTERBENNE. Samozřejmostí všech vozů INTERBENNE je hydraulicky odpružená oj. Ta přispívá k vysoké míře bezpečnosti a komfortu jízdy. Hydraulické válce jsou umístěny daleko od sebe, což pozitivně ovlivňuje stabilitu a odpružení působí mnohem jistějším a komfortnějším dojmem.
Odpružení náprav je standardně řešeno jednoduchým a přitom maximálně účinným mechanickým způsobem. Důležité je řešení uchycení náprav, které opět posouvá těžiště vozu níž a znovu pozitivně ovlivňuje stabilitu vozu.
Sečteno podtrženo. Kombinace hydraulického odpružení oje a uchycení odpružení náprav je praxí ověřené řešení, jenž dává vozům INTERBENNE charakter úžasně klidné a bezpečné jízdy s vysokou mírou komfortu a stability.
Koncept překládání je srdcem konceptu INTERBENNE. Jak již víme z první části, kde jsme si ukázali, jakým způsobem a jaké práce dokážeme s INTERBENNE zvládnout, nyní se blíže seznámíme s tím zásadním.
Nejprve se podíváme na trajektorii překládacího šneku. Na obrázcích vidíme, jaký je výškový a dálkový rozsah u největšího modelu INTERBENNE 46. Menší modely 19; 25 a 38 mají minimální výšku překládání pouze 1,8 m, maximální výšku otevření až 4,5 m při vzdálenosti 4,3 m od vozu. To jsou parametry, které doslova boří hranice použití překládacích vozů!
Obsluha a ovládání
Ovládání INTERBENNE je velmi jednoduché a intuitivní. Jsou zapotřebí 4 hydraulické okruhy traktoru, kterými ovládáme:
- Otevírání/zavírání překládacího šneku
- Otevírání/zavírání hradítka v zásobníku na tento okruh navazuje spouštění spodního podélného šneku
- Nastavení hydraulicky odpružené oje
- Zamykání zadní řiditelné nápravy
PRAKTICKÉ: všimněme si na horním obrázku, že do zásobníku INTERBENNE je neustále krásně vidět a nic nám nebrání ve výhledu, což se nedá říct např. u překládacích vozů se šnekem, umístěným v přední části vozu, který po sklopení zabrání ve výhledu do zásobníku.
Další příjemnou záležitostí je překládání do odvozných prostředků. Vzhledem k tomu, že překládáme do větší vzdálenosti, máme tak lepší zorné pole a optický přehled, lépe vidíme do odvozného prostředku a snadno se se orientujeme.
INTERBENNE je k Vašemu traktoru spojen pomocí závěsu koule K 80 nebo oko 50 mm. Samozřejmostí jsou vzduchové nebo vzducho-hydraulické brzy, podle Vašeho přání. Pro pohon šneků je zapotřebí PTO traktoru na 1000 ot/min. Hydraulicky ovládaná odstavná noha má svůj vlastní okruh.
INTERBENNE je vybaven praktickými prvky, jakými je například kompletní pracovní osvětlení a to na výsypné koncovce a v zásobníku. Pro tyto účely je nově k INTERBENNE dodávaná „chytrá krabička“, což je malý ovládací panel pro zapínání pracovního osvětlení a individuální zapínání majáku.
Při přechodu na jinou sklízenou plodinu anebo odrůdu pak stačí jednoduše otevřít čistící okno překládacího šneku a čistící okna spodního podélného šneku, odtud vysypete zbytek materiálu. Poté zavřete okna a jede se dál!
Praktické prvky
Nyní si pojďme shrnout všechny praktické vlastnosti výbavy vozů INTERBENNE.
Praktické standardy
Kontrolní průhledná okna - celkem 3 okna o rozměru 300x390 mm Vám zabezpečují dokonalý přehled o množství a rozprostření materiálu v zásobníku. Všimněme si, že výhledu do zásobníku přes okna nic nebrání!
Největší model INTERBENNE 46 má „celoprofilové okno“, pomocí kterého vidíte vše od spodních šneků a hydraulických hradítek až po horní část vozu.
Svůj HI-TECH překládací vůz INTERBENNE můžete vylepšit výbavou na Vaše přání:
Je vážící systém užitečný praktický pomocník nebo se jedná o vyhozené peníze?
Vážící systém významně usnadňuje práci obsluze překládacího vozu. Důvodem je to, že máme neustálý přehled o naloženém množství v zásobníku PERARDu a pokud víme, na jakou hmotnost je dimenzovaný odvozný prostředek, díky vážícímu systému jej tak dokážeme precizně naložit, aniž by hrozilo její přetěžování a tím vznikající konstrukční a legislativní rizika.
Vážící systém je také výborný pomocník pro rychlou dokumentaci o probíhající sklizni. Získáváme totiž okamžitý přehled o výnosu jednotlivých plodin a odrůd, odvezeném množství z jednotlivých polí atp. Při setí a aplikaci hnojiv se PERARD stává precizním počítačem, který dávkuje hnojivo anebo osivo absolutně přesně podle toho, kolik potřebujete tzv. dohnojit anebo dosít. Víte, kolik t materiálu bylo spotřebováno na jednotlivá pole atp.
Kromě všech těchto všeobecných faktorů používání vážícího systému při sklizni, má vážící systém PERARDu velmi důležitou praktický přínos. Vážící tenzometry jsou totiž umístěné v rámu vozu, což výrazně ovlivňuje tyto vlastnosti:
Stabilita
Výška vozu se nijak extrémně nemění, jak si všimneme z obrázku, tak pouze o cca 2 cm. Nízko položené těžiště a tím pádem i stabilita vozu zůstává nedotknutelná.
Provozuschopnost
Tenzometry jsou zabudované v rámu. Nelze je tedy nijak mechanicky poškodit, jsou totiž dobře schované a dokonale chráněné vůči jakýmkoli okolním vlivům.
Co se týká samotného vážícího systému, PERARD spolupracuje se specialistou v oboru, značkou DigiStar. Na výběr máme hned několik konfigurací:
Tiskárna – tato doplňková výbava počítače umožňuje okamžitý přehled i tzv. černé na bílém
Bezdrátové spojení tenzometrů a počítače – další dodatečná výbava nás zbavuje veškeré kabeláže v traktoru
Specifický výběr pneumatik - značky Michelin, Trelleborg, Alliance, Vredestein, BKT a další… Ať už si vyberete sám nebo budete chtít poradit, na výběr máme skutečně široký rozsah. Vybereme tedy to nejlepší do Vašich podmínek používání!
- 600/55 R 26.5
- 620/55 R 26.5
- 710/50 R 26.5
- 750/60 R 30.5
- 800/45 R 26.5
Obsluha a ovládání
Výše zobrazený INTERBENNE 46 má parametry překládacího šneku ještě o level vyšší. Minimální překládací výška je pouze 1,1 m, maximální výška je 4,8 m a vzdálenost v tomto místě maximálního otevření je neskutečných 5 m!
Zde vidíme praktické uspořádání v zásobníku největšího modelu INTERBENNE 46.
Všechno, co se týká pohonu šneků, je řešeno pouze v přední části vozu. Traktorem poháněný vývodový hřídel vede do úhlové převodovky, která pohání vyprazdňovací šneky (vynášecí a podélný překládací). Před vstupem do této úhlové převodovky je umístěný klínový řemen, po jehož sepnutí hydraulicky ovládanou kladkou se roztočí spodní podélný šnek.
Jednoduché a maximálně efektivní!
"PERARD, zodpovědně, s úctou a k půdě! Se smyslem pro jednoduché, bezstarostné a chytré hospodaření!"